Monday, July 1, 2013

Begitulah sebabnya


Masih disitu. Berdiri kaku menantikan sesuatu. Ya, sesuatu yang sudah lama diimpikannya. Keluhan pernah terluah dimulutnya,putus asa pernah wujud di dalam kemelut hatinya. Rasa kecewa. Bukan kerana sesiapa tapi kerana keinginan yang tidak dipenuhi. Wajahnya memandang ke langit biru menyaksikan kekuasaan Pencipta. Dia tersenyum.

"Setiap yang Kau cipta banyak tersirat yang masih lagi aku tidak mengerti. Kau Maha Bijaksana"

Bukan terlalu meminta.
Bukan terlalu cerewet.
Bukan terlalu tamak.

Aku bersyukur dengan sekalian yang aku miliki. Tapi inilah lumrah manusia dan aku juga manusia. Manusia yang tidak pernah kenal erti puas. 

Tamak menjadi raja.
Rakus menjadi harta.
Nafsu menjulang takhta.

Dalam diri yang hina,masih wujud satu titik tempat yang masih tidak merasai kepuasan. Pencipta tidak pernah menolak rintihan hamba-2 Nya. Dan aku masih tetap meminta. Dan aku masih tetap menantikan. Ya,kehendak yang masih dimiliki oleh setiap manusia.

Kehendak dan kemahuan. Sifat yang tidak pernah terlepas dari cengkaman manusia. 

Aku berkehendak kan ini.
Aku berkehendak kan itu.

Tapi,Pencipta tidak memenuhi kehendak kita. Bukan sekarang,mungkin suatu hari. Dia berikan apa yang lebih kita perlukan. Dia ketahui mana yang terbaik untuk sekaliannya.

Kita kehendakkan seseorang untuk disayangi,Dia berikan kita seseorang untuk membenci.
Kita kehendakkan seseorang untuk mendampingi,Dia berikan kita seseorang kehilangan.
Kita kehendakkan sesuatu untuk dipenuhi,Dia berikan kita sesuatu yang lain pula.

"Kenapa ? Kenapa ? Kenapa ?" Begitulah jeritan batinnya. Persoalan menjadi tanda tanya. Kecewa menjadi santapannya. Kekeliruan menjadi pertamanya.

Nafas panjang dihirup sedikit demi sedikit dilepaskannya. Hatinya tenang. Wajahnya suram.

"Tidak dijadikan sesuatu itu tanpa asbabnye. Pencipta mengetahui mana keperluan yang utama dan bukan kehendak nafsu yang durjana"

Kemahuan yang asal dari nafsu.
Kemahuan yang asal dari tamak.
Kemahuan yang asal dari bisikan syaitan.

Lantas Pencipta melindunginya dengan memberi apa yang lebih kita perlu. Untuk menjaga imannya. Tapi,pernahkah lafaz syukur itu terluah mendahului keluh kesah ? Muhasabah diri. Larakan hati. Renungkan kembali. Fikirkan sejenak. Tidak berkata,hanya berdetik.

"Apa lagi yang kau mahukan dari Aku ? Tidak cukup lagi kah langit dan bumi yang Aku ciptakan ?"

Tidak salah meminta. Tidak salah memohon. Cuma jangan pernah kecewa. Teruskan berusaha. Kemahuan dan keperluan itu sesuatu yang jelas berbeza penggunaannya. Pencipta sentiasa menantikan permintaan dari hambanya. Doa itu merupakan jalan komnikasinya,Al-Quran itu merupakan balas jawapan dari Pencipta. Jika kemahuan mendahului keperluan,maka sudah lari abjad dan mahrajnya,sudah lari silat dan seninya.

Mungkin bukan sekarang,tapi suatu hari nanti akan diperkenankan. Sabar adalah jawapannya.

No comments:

Post a Comment