Sunday, July 7, 2013

Belum lagi


Cahaya bulan masih terang menerangi kehidupan di bumi. Walaupun cahayanya tidak seterang mentari yang menerangi siangnya tapi keindahan alam yang seimbang itu menunjukkan kekuasaan dan kehebatan Pencipta. Alhamdulillah masih bernafas dikala malam dan siang hari.

"Untunglah pandai kan. Aku ni bodoh je."

Berkerut dahinya bila kalam begitu dilontarkan. Adakah itu kalam hina atau kalam pujian ? Masih menjadi tanda tanya.

Kalau ianya satu hinaan,aku redha.
Kalau ianya satu pujian,aku syukur.

Tapi tidak pernah hati ini hendak menyombong mahupun menunjuk mengenai pemberian daripada Pencipta. Pujangga sedar itu hanya satu pinjaman yang sementara. Tinggikan gunung,masih lagi tinggi awan di langit tapi masih tetap kalah dengan ketinggian langit. Begitulah lumrah setia menantikan himpunan rimba.

Bukannya aku meminta.
Bukannya aku berbangga.
Bukannya aku menduga.

Itulah rezeki daripada Pencipta. Tiada yang hebat melainkan pemberian daripada Nya. Biduan setia,kalam puisi tidak berperi,katakan pujangga manis bicara. Bukan hendak menduga,tapi begitu balasannya.

Rakyat yang setia dijanjikan pemimpin yang hebat.
Hamba yang setia dijanjikan syurga yang indah.
Penuntut yang setia dijanjikan kejayaan yang megah.

"Usaha pasti membuahkan kejayaan"

Jangan kau katakan begitu kawan. Kita semua sama. Ciptaan makhluk yang paling sempurna bahkan kita sebaik baik ciptaan. Tiada yang bodoh mahupun hina melainkan syirik kepada Pencipta. Kejayaan yang diterima mungkin satu nikmat dan mungkin juga satu ujian. Tidak semestinya bumi dihujani sekian,kadangkala mentari ganti menyinarinya pula.

"Harini hari aku,esok lusa hari kau"

Bakat. Kurniaan Pencipta yang hebat. Kejayaan bukan sahaja akedemik. Bukan. Bukalah mata.

Tanpa tukang masak,bagaimanalah kita.
Tanpa tukang sapu,bagaimanalah dunia.
Tanpa tukang jahit,bagaimanalah manusia.

Mereka bukanlah memerlukan akademik yang tinggi tapi bakat yang ada pada dalam diri. Setiap satunya memberi manfaat kepada yang lain. Begitulah kehidupan. Pencipta memberikan apa yang kita perlu,dan bukan tidak kepada kehendak cuma tidak masanya lagi. Mungkin suatu hari. Sabarlah.

Kalau aku kurang,kau tambahkan.
Kalau aku salah,kau betulkan.
Kalau aku jatuh,kau angkatkan.

Kita saling melengkapi. Alhamdulillah atas kurnian.

Kejayaan di dunia tidak bererti kalau gagal di akhirat kelak. Dunia kita kendong,akhirat kita junjung. Mendongak ke langit,sedangkan masih berpijak dibumi maka jatuh terkendong tidak berguna malah hina yang terasa. Lihat langit masih tiada mentari,sedangkan masih disitu. Disebalik pandangan.

Rahsia hati tidak semua boleh dikongsi. Luahkan pada yang setia mendengarnya. Tidak semudah untuk lafaz pada kata-2. Jangan risau. Pencipta Maha Mendengar.

Janganlah kau kecewa.
Syukur.

No comments:

Post a Comment