Wednesday, July 17, 2013

Dahulu


Dahulu,
Suaranya pernah dilaungkan di muka bumi ini untuk menyeru sekalian.

Dahulu,
Hujahnya pernah menjadi pembakar semangat kepada manusia.

Dahulu,
Kalamnya pernah menjadi peringatan kepada mereka.

Dahulu,
Tubuhnya pernah mengetuai mendirikan kewajipan.

Dahulu,
Bacaannya pernah diikuti makmumnya.

Dahulu,
Tangannya pernah menghalang kesesatan perbuatan insan yang lupa.

Dahulu,
Hatinya pernah sekental batu di lautan.

Dahulu,
Pengikutnya pernah berdiri dibelakangnya membawa amanah yang hebat.

Itulah dahulu.

Dia pernah jatuh,dahulu.
Dia pernah bangkit,dahulu.
Dia pernah hebat,dahulu.

Kesal yang tidak sudah-2. Tewas di medan perang setelah mendapat latihan yang hebat. Entah kenapa. Masih bertanya. Adakah iman yang lemah atau nafsu yang kuat ? Tunduk. Matanya tajam merenung zaman kegemilangannya dahulu.

"Kenapa aku jadi begini ?"

Kakinya lemah melangkah bahkan hendak menarik nafas juga tidak terdaya. Ilmu yang dimiliki hilang begitu sahaja. Mungkin kerana tidak diamalnya. Itulah kelemahannya. Mudah leka dengan ujian duniawi.

"Kau dah berubah. Dahulu kau lain. Sekarang ?"

Kata-2 sahabatnya yang pernah bersamanya sewaktu kegemilangannya. Terbit rasa kesedaran di situ. Cuba untuk mengingat kembali.

Ya,aku sudah lama menghilang. Entah ke mana. Mengejarkan kemewahan dunia sedangkan akhirat berada di depan mata,mati menunggu di depan pintu,masa pergi begitu sahaja. Cuba untuk melangkah setapak ke hadapan kini sukar.

"Sesungguhnya Pencipta mengasihi orang-2 yang memperbaiki amalannya"

Semoga sinar Ramadhan ini memberi nafas baru untuknya. Kembalikan dirinya yang hilang. Cuba untuk memperbaiki amalannya tapi tidak mengubah dirinya yang asal. Aku masih lagi seorang kawan yang setia.Seorang kawan yang boleh dibawa berduka mahupun gembira. Tapi masih seorang hamba yang mendekati Pencipta. Mengejar keredhaan Pencipta.

Dia bangkit dan melangkah tanpa menoleh kebelakang. Meninggalkan kenangan yang hitam. Seperti dahulu. Aku menghilang. Jangan risau,aku masih disini,masih yang kau kenal dahulu.

Andai aku mengejar dunia dan meninggalkan akhirat,tepuk bahu aku dan katakan,
"Mati menunggu di hadapan"

Andai tiba waktunya,izinkan pujangga bersujud ke lantai agar terang cahaya malam. Menadah tangan tanda syukur. Menjadi tetamu di malam yang nikmat. Ameen.

Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment