Monday, July 29, 2013

Ingat,itu suatu kewajipan.


Pandangannya terus menyelinap di setiap penjuru. Seakan curiga kelakuannya. Dia melihat seseorang dan terus melangkah pergi. Dia ingin menegur dan bertanya kepada orang itu tapi tidak hebat. Dia tidak mempunyai kehebatan untuk melakukan sedemikian. Lemah.

"Aku sibuk lah. Tak sempat nak buat."

Begitulah kalam yang dikatakan. Tidak. Itu bukanlah alasan yang dicari. Itu bukanlah jawapan yang diperlukan.

Sibuk sehingga lupa kewajipan.
Sibuk sehingga lupa Pencipta.
Sibuk sehingga lupa syurga dan neraka.

"Sibuk dengan dunia sedangkan akhirat tidak terjaga ?"

Tidak. Kalau kesibukan dunia menjadikan kau lupa menunaikan kewajipan,itu bukanlah alasannya. Besar sangat kah tanggungjawab yang kau pikul sedangkan tanggungjawab kau sebagai seorang hamba dilupakan. Sungguh hina.

Madah pujangga mengatakan hina. Tidak menjaga hubungan sesama Pencipta. Aku tidaklah semulia tapi masih lagi berkatakan seiya. Jangan kau endah. Jangan kau abai. Aku hanya hamba yang hadir untuk memperingatkan. Mungkin aku hina,tapi itulah kewajipan aku sebagai saudara.

Dunia,sangat indah.
Duit,sangat sempurna.

Tapi kau lupa.

Syurga itu lagi indah.
Pahala itu yang sempurna.

Tunduklah kepada Pencipta. Ajal tidak menunggu taubatmu. Bersegeralah. Bersentiasalah. Hanya lima kali sehari. Tidak sukar,tidak susah. Hanya lima minit setiap satunya jika dibandingkan dengan duniawi yang kau cari yang sementara.

Teguran itu sayang.
Nasihat itu mesti.
Peringatan itu perlu.

Doa selepas itu. Mungkin aku hanyalah biasa untuk menegur. Aku tidak sehebat mana. Jika nak dibandingkan pangkat,kau lagi hebat dari aku. Tapi harus kau ingat,ada lagi hebat.

"Biar kita miskin,biar kita dihina,biar kita sibuk,biar kita dimana,solat tetap menjadi kewajipan"

Riak wajah bukanlah segala. Keperitan hati tidak terkata. Biar. Hanya senyum tanda setia. Kini aku dibawah,kau di atas. Suatu hari ia bertukar.

Setiap saat nafas mengalir disetiap celahan. Menantikan tibanya suatu yang dicari sekalian.Sudahkah kelewatan. Entah. Pastinya,manfaat itu digunakan seadanya. Langkah itu berdikrimasi. Bermeditasi.

Jangan kau tangiskan masa lalu. Melangkah ke hadapan,mulakan hidup baru.

Hijrah.

No comments:

Post a Comment