Monday, July 15, 2013

Tidak bertulang,tapi sakit.


Kerana mulut badan binasa.
Kerana mulut kita bersaudara.

Maka pilihlah yang terbaik. Lidah itulah benda paling tajam di dunia. Benar kata Imam Al Ghazali.

Jaga bicara itu sukar. Mulut tidak dapat dikawal. Bukan mudah. Lidah yang tak bertulang itu cukup hebat sehinggakan dapat memutuskan tali persaudaraan.

Mulut ini yang menghina.
Mulut ini yang mengumpat.
Mulut ini yang mengata.

Aku cuba menjaga tapi hati ini tidak hebat. Senang berasa tidak puas dengan sesuatu. Senang hendak melemparkan kata-2 yang hina. Bila insan yang lemah melakukan kesilapan mereka dihina dan dilemparkan dengan kata-2 yang tidak bermujawadah. Terasa.

"Kau nak tahu tak,dia tu kan blablablabla. Tak suka aku dengan perangai dia tu"

Mudah mulut melancangkan kata-2 dusta. Mengumpat. Pandang cermin nampak wajah sendiri. Takpe. Semua pernah mengumpat. Walaupun sedikit. Tunduk. Itulah yang cuba dia elakkan. Berkata sesuatu yang buruk mengenai pihak lain.

Tapi kenapa ?

Soalan yang terbit di fikiran semua. Kenapa perlu mengumpat. Bukan hanya mengatakan kaum hawa tapi kaum adam juga terlibat sama. Itulah hakikatnya. Ketidakpuasan yang mendorong manusia melakukan yang sia-2. Tiada pahala bahkan dosa.

Kita tak sempurna.
Kita semua sama.
Kita pernah tersilap.

Kalau benar salah,tunjukkanlah
Kalau benar salah,tegurlah.
Kalau benar salah,jujurlah.

Aku juga tidak terlepas berbuat demikian. Itulah manusia. Tidak berani berkata bertentang muka hanya berlagak hebat di belakang dengan kata-2. Kesudahannya ?

Persaudaraan hancur.
Persahabatan musnah.
Pertalian putus.
Perhubungan hilang.

Ya,hanya dengan kata-2. Cuba untuk mengelak dari mengumpat tapi apabila telinga ini mendakapkan perkataan mengenai seseorang, langkah mula maju untuk ketahui selanjutnya maka perkataan hina terluah dari mulut sang durjana.

Bulan yang mulia.

Basahkan lidah dengan zikir.
Dengarkan telinga dengan zikir.
Ringankan perbuatan dengan zikir.

Zikir mengingati Pencipta. Memang sukar tapi itulah caranya.

"Yang sukar itulah manisnya, Yang mudah itulah pahitnya. Ikutlah iman"

Pujangga tidaklah sempurna. Arjuna tidak sekata. Tapi masih boleh mencuba. Elak dan menjauhi. Berkatalah mengenai sesuatu yang baik. Itu lebih mulia. Kita sama. Insan yang tidak pernah lupa melakukan kesilapan.

Kalau lidah itu membunuh,hati itulah mangsanya. Berdarah tidak kelihatan,luka tiadalah kesan. Tapi tetap ada disitu. Kalam yang manis membuahkan hasil yang indah. Pilihlah yang jauhari.

Manis bicara,
Indah tutur kata,
Manis khalimah mengikat ukhuwah.

No comments:

Post a Comment