Monday, July 22, 2013

Secebis picisan


Tika itu bersuara. Tidak berkata. Menjadi pendengar yang setia. Itulah caranya. Memandang dengan dua mata,sayu. Wajah itu,dia tahu. Kerutan dahinya,renungan matanya,keikhlasan kata-2. Sakit.

"Luahkanlah,aku mendengarnya kawan"

Dia membuka bicara. Pada mulanya seolah tidak percaya. Dia yang kelihatan ceria sentiasa, berdepan dengan seorang adam yang memberinya yang tidak. Aku hanya mendengar rintihannya. Itu yang mampu. Kongsikan.

Apa kurangnya aku ?
Apa lebihnya dia ?

Entah. Soalan dia. Aku tidak mengerti. Dia memulakan ceritanya. Aku setia berdiri disitu. Memberikan sebarang tindak balas yang positif. Insan yang lemah. Tidak. Dia insan yang hebat kerana diberi ujian begitu. Tapi,adakah ini benar ?

Hadirnya seperti ujian yang lalu. Aku sedar. Sama. Kenapa ? Peluang Pencipta untuk membetulkan segalanya. Mungkin. Hanya mengikut rentak yang dimainkan.

Kau seorang yang kuat kawan.
Kau seorang yang tabah kawan.
Kau seorang yang hebat kawan.

Aku mengerti keperitan kau. Riak wajah kau yang memerlukan pertolongan. Aku bukanlah hebat,tapi mungkin ini takdir mempertemukan. Tidak berkuasa hendak menolong malah tidak terdaya hendak menyambut. Hanya membiarkan.

"Kenapa nasib aku selalu begini ?"

Dia merintih mempersoalkan takdir Pencipta. Aku menghalang. Tidak kawan. Itu ujian Pencipta. Jangan kau kesalkan perkara yang berlalu. Tinggalkan. Ambil langkah baru. Dunia berputar,takkan kau mahu berdiri sahaja.

Corakkan langkah.
Perbaharui langkah.
Mulakan langkah.

"Pencipta menguji tanda Dia ingat,Pencipta melihat kehebatan kita yang sentiasa memerlukan Dia"

Sabarlah kawan. Dalam duka pasti ada sinar. Jangan kau persoalkan rancangan Dia. Dia tahu yang terbaik. Belum masanya. Senyum,itulah penawarnya. Ikutlah seruan kebenaran,jangan terleka dengan penipuan kata-2 manusia. Kau ada sesuatu yang luar biasa. Doa. Itulah yang kau miliki. Gunakan,manfaatkan dan lakukan.

Dia menceritakan segalanya. Seolah tiada lagi hari esok.

Aku tidak sempurna untuk menasihat.
Aku tidak hebat untuk mengingat.
Aku tidak berpengalaman untuk berkongsi.

Telinga anugerah sang Pencipta ini yang aku miliki. Kau percaya. Jangan kau risau,jiwa kepingan untuk kau telah tersedia. Kenapa hendak berduka,kenapa hendak mengeluh sedangkan Pencipta telah menyediakan langit dan bumi. Apa lagi yang kau mahukan ?

Kalau kau mengeluh kerna kesilapan lalu,aku juga terasa. Aku dahulu pernah hina. Kita sama kawan. Memerlukan dan mencari keredhaan. Kebenaran telah dimiliki. Ayuh. Kau pelengkap. Meditasi diri yang serangkai. Marilah.

"Basahkan wajahmu. Bentangkan tikarmu. Sujudkan tubuhmu. Tadahkan tanganmu." 

Saat itu kau jatuh,lakukan. Berhadapan dengan kebenaran,bertarbiyah dengan keinsafan. Jangan kau tangiskan.

"Kau tahu ?

Senyum"- SAA

No comments:

Post a Comment