Saturday, July 13, 2013

Tikaman


Renungan yang cukup panjang. Bukan hiba atau sedih tapi sedikit kesal terselit dihatinya. Kesal yang tidak berkesudahan. Hati sayu. Cuba untuk melarakan hatinya untuk lebih dekat dengan Pencipta. Tapi,semakin cuba,semakin jauh. Begitu hina. Terdiam. Tunduk malu.

"Adakah ibadah aku selama ini diterima ?"

Persoalan yang tiada jawapannya. Itulah rahsia Sang Pencipta. Dalam aku hendak lebih mengenali dan mendalami,tatkala itu rimbunan jatuh bercucuran. Ujian. Tidak sehebat mana tapi iman di jiwa masih lemah.

Aku tidaklah sempurna.
Aku masih pendosa.
Aku masih seorang hamba.

Bulan yang mulia. Kalam Pencipta bahawa Syaitan durjana dibelengu untuk seketika. Sepatutnya tiada lagi bisikan yang lintas di telinga mahupun hati tapi kenapa masih wujud. Aku cuba untuk melawannya. Hati terdetik.

"Syaitan dah dibelenggu tapi kenapa masih hati ini was-2 ?"

Khusyuk. 
Aku tidaklah sehebat kekasih Pencipta mahupun sahabat-sahabatnya. Mengenangkan mereka yang cukup hebat dan khusyuk dalam ibadah mereka. Dia tertunduk malu. Sedangkan aku ? Perbuatan melakukannya tapi hati entah ke mana. Tidak sampai ke Pencipta. Sedangkan mereka sehinggakan menitiskan airmata.

Wahai insan yang lupa. Inilah ujian hati. Syaitan diikat tapi nafsu masih terlepas. Badan berdiri tegak menunaikan tiang agama tapi fikiran melayang memikirkan dunia. Bacaan indah kalam Pencipta tapi hati memikirkan yang lain. Tunduk. Malu.

Kenapa ?
Kenapa ?
Kenapa ?

Dan bagaimana ? Mungkin hati ini telah mati atau masih hidup. Tidak mengerti. 

Nasihat yang diberi diendahkan.
Dakwah yang disampaikan diabaikan.
Pengajaran yang diajar dibiarkan.

Baginda yang sempurna hatta menangis ketika menunaikannya sedangkan diri ini kosong menghadapi Pencipta ?

"Maka berjayalah orang-2 yang beriman. Orang yang khusyuk dalam menunaikan solat"

Hati tertikam. Tertusuk. Luka dan berdarah. "Adakah aku di kalangan yang berjaya ?". Kejayaan yang aku miliki ini bukanlah hakiki. Bukanlah kekal. Hanya sementara. Alhamdulillah. Masih jauh perjalanan hidup.

Andainya aku idamkan syurga,dekatkanlah neraka.
Andainya aku idamkan dunia,dekatkanlah kematian.
Andainya aku idamkan harta,dekatkanlah kemiskinan.

Bukan sombong mahupun takbur tapi untuk sentiasa ingat diri ini hanya insan yang lupa. Mendambakan sesuatu yang diluar jangkaan sedangkan masih jauh untuk dimiliki. Cuba untuk ikhlas.

Aku cuba untuk khusyuk tapi tewas. Mungkin kerana dosa yang masih di dada. Tidak rela. Sepatutnya peluang ini aku manfaatkan untuk merawat hati yang hitam ini. Hati ini cuba menjerit tapi tidak terluah. Menangis. Bukan kerana lemah tapi kerana sedih memikirkan diri ini.

"Wahai Pencipta,Kau lah yang berhak diatas sekaliannya. Rahsia kebesaran yang tiada tandingannya. Ikhlaskan hati ini,khusyukkan jiwa ini,tawadukkan diri ini dalam beribadah kepada Kau. Sesungguhnya aku hanyalah insan yang asalnya lupa"

Ameen. Itulah doa bersama.  

Alhamdulillah penantian dianugerahkan dengan nikmat. Masih rendah diri walaupun dipuji dan dihina.

No comments:

Post a Comment