Friday, July 12, 2013

Kenal diri


Cuba untuk merebahkan tubuhnya seketika. Penat. Melihatkan karenah manusia yang tiada hentinya. Pelbagai ragamnya. Bulan yang mulia tapi masih tidak dapat menghayatinya. Kenapa ? Tepuklah dada tanya diri. Pujangga yang berdiri hanya memerhati. Jarang sekali diamnya sendiri. Pasti ada bicaranya untuk menghiburkan hati. Dalam sedang ria,wujudnya hiba.

"Aku ni ketua kau. Kau kena dengar cakap aku. Kau tu kuli je. Aku suruh kau buat je lah. Jangan nak banyak tanya !"

Dia hanya menunduk. Aku tahu dalam hatinya ingin sekali menunjukkan ketidakbenaran yang ditunjukkan riak wajahnya. Dia ingin memberontak. Tapi dia hanya tersenyum. Itulah kehebatannya. Sabar selagi mampu. Dia sedar kedudukannya. Bukan lemah.

Siapakah kau ?
Apakah kau ?
Hebatkah kau ?

Pangkat. Itulah yang menjadi idaman manusia. Dan itu jugak yang menghancurkan manusia.

Kerana pangkat kau riak.
Kerana pangkat kau takbur.
Kerana pangkat kau sombong.

Besar sangat ke pangkat yang kau miliki ?

Mampukah kau turunkan hujan di langit ? 
Mampukah kau pisahkan air di lautan ?
Mampukah kau menjadikan malam dan siang ?

Dah tu ? Kenapa kau nak berlagak sombong ? Tunduk. Rendahkan pandangan. Jagalah percakapan. Mulut itu senjata yang paling hebat. Tapi jangan jadikan ianya senjata untuk bermusuhan tapi jadikan ianya senjata untuk peroleh kejayaan. Doa. Itulah senjata kita.

Wahai pemilik kalam yang hina. Puaskah kau menghina diri yang setaraf dengan kau. Pangkat hanya didunia. Kita tetap sama. Masih lagi hamba kepada Pencipta.

"Kalau nikmat yang kau dapat menjadikan kau lupa bersyukur,maka itulah ujiannya"

Muhasabah. Tidak berbangga dengan apa yang ada. Aku syukur dengan sedia ada. Walaupun aku hanya biasa,aku hanya meminta kemuliaan daripada Pencipta. Itu sahaja. Biarlah hina pada manusia. Siapakah aku untuk memilih sedangkan Dia tahu mana yang terbaik.

Mungkin kau berpangkat. Dan mungkin kau ada hak. Tapi kau tidak perlu lakukannya di khalayak ramai. Kau buka aib orang,suatu hari akan terbuka aib kau pula. Jangan menyombong kalau kau masih berpijak di bumi yang sama dengan orang lain pijak. Kita masih sama.

Wahai pemilik kalam yang hina,sungguh takburnya kau membiaskan kata-2. Hubungan sesama manusia yang tidak pernah dijaga. Sedarlah. Aku cuba untuk menegur tapi tidak diendahkan. Tiada upaya untuk aku melainkan doa untuk kau.

Hatinya terdetik mengenangkan kesilapan lalunya. Tidak salah untuk bermuhasabah. Tapi pernah dilakukan. Pernah hanyut suatu dulu. Kadang-2 hatinya berkata kata.

"Layakkah aku menasihati seseorang sedangkan aku juga pendosa ?"

Tunduk ke lantai. Menguis. Masih banyak yang perlu dilalui. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Aku masih lagi yang hina. Dosa setinggi gunung,pahala setitis air yang dibawa untuk berhadapan dengan Pencipta. Moga bila tiba masanya,Iman dan Islam masih didada sebagai tanda kesetiaan dan kehambaan kepada Pencipta. Masih dalam penghijrahannya.

Hormat. Itulah penawar bagi pangkat. Kalau saling menghormati,pangkat yang meninggi tidak susah untuk dipikul malah disukai semua. Tidak susah untuk menghormati orang lain. Senyum. Nasihat. Begitulah yang terbaik. Rendahkan diri.

Fahami maksud yang tersirat. Pasti akan rasa nikmat.

No comments:

Post a Comment