Thursday, July 25, 2013

Tak salah kan bertanya


Saat itu dia hanya menyampaikan. Sesuatu yang dalam dirinya. Bukan luahan hati tapi sesuatu yang hanya dipinjam untuk sementara. Tidak begitu hebat sedangkan ada yang Maha Hebat. Niat hanya untuk menyampaikan. Terdiam kaku tubuhnya merenung masa yang kejam meninggalkannya.

"Aku nak tanya sikit ni boleh tak ?"

Hanya mengangguk dan tersenyum. Soalan demi soalan diajukan. Sampai tika dia terdiam. Seperti yang dikatakan,tidak begitu hebat. Singgah di telinganya soalan yang mencucuk jiwa kelamnya. Dia terdiam.

Aku tidak hebat,hanya insan.
Aku tidak sempurna,hanya insan.
Aku tidak kuat,hanya insan.

Perkataan yang berasal dari lupa. Itulah insan. Dan itulah aku.

"Aku bukanlah Saidina Ali,aku bukanlah gedung ilmu. Aku juga serba kekurangan"

Dia tersenyum. Sahabatnya tahu kehebatannya. Hendak menyangkal tapi itulah hakikatnya. Bukan berbangga memiliki,tapi merendah diri untuk pelajari. Sesuatu yang sukar dimiliki. Harus dikongsi.

Ilmu itu pinjaman Pencipta.
Ilmu itu pinjaman sementara.
Ilmu itu pinjaman untuk kita.

"Kenapa takut hendak berkongsi ?"

Kering air sungai. Jalan gelap di hadapan. Tapi,aliran deras air berbunyi sedangkan tiada di situ. Mencari dalam kegelapan. Tidak disangka,terjatuh ke dalam lembah. Berdiri,tidak terapung. Basah,tidak berair.

Lancang sungguh kau berkata. Melafazkan kalam itu. Berkata tanpa henti. Kenapa ? Yakin. Sesuatu yang dia punyai. Walaupun sukar dipercayai tingkah laku sebegitu.

Bukan hendak menakutkan,tapi itulah peringatan.
Bukan hendak merendahkan,tapi itulah nasihat.
Bukan hendak memalukan,tapi itulah teguran.

Gelaran itu tidak selayaknya. Akhlak yang tidak sempurna. Masih lagi tiada. Masih lagi dalam langkahnya. Tidak.

Itulah ujian baginya. Meninggikan dia di dunia sedangkan masih dibawah langit. Dia terduduk. Menfaktorkan soalan yang masih menjadi halwa telinga nya. Dia menyalahkan dirinya. Soalan yang menjadi tikaman kepada dirinya.

Dalam dia terkapai mencari langkah,ada yang cuba menariknya lemas. Tatkala itu,didatangkan pula seorang yang jauhari. Bukan menolongnya,tapi sebagai pendampingnya.

"Kau jatuh,bangkitlah. Pencipta menanti. Sudah terbentang luasa di hadapan kau. Pilihlah yang terbaik"

Kau miliki sesuatu yang tidak aku. Aku miliki sesuatu yang tidak kau.

"Tak salah kan berkongsi ?" -Zulkarnain

No comments:

Post a Comment