Thursday, July 18, 2013

Pelengkap


Diamnya bukan kerana lemah dalam bicara tapi kerna ingin mendapatkan buah fikiran. Termenungnya di malam itu. Sungguh terleka. Adakah kesilapan yang telah dia lakukan ? Masih tercari cari kebenarannya. Duduk termangu di situ.

"Aku ni kawan kau,wajib aku menegur kau"

Sedang mereka seronok bersama. Ada yang kesedihan. Hati yang sedih melihatkan permintaan nafsu mereka yang dipenuhi kehendak tubuh badan. Iman mereka lemah.

Mereka berduaan.
Mereka berkasih.
Mereka bersentuhan.

Tanpa sebarang pertalian. Sedih. Cuba untuk perkatakan perkara yang benar. Tapi dalam menegakkan kebenaran diselangi dengan ujian yang menguatkan. Sungguh lemah. Hujah yang masih tidak berhikmah membuatkan diri dia terdiam dalam gelodak ketegangan. Bukan. Dia cuma tidak mahu menjadi keruh keadaan.

Inilah nasihat,kawan.
Inilah peringatan,kawan.
Inilah seruan,kawan.

Peringatan telah disampaikan. Kata sahabat,selepas berperang dengan kata-2,berdoalah agar dibuka pintu hati mereka. Tapi kenapa perlu aku berasa sedih ? Soalan yang tertusuk terus ke ruang kecil mindanya.

Kasihan,mereka tidak peduli.
Kasihan,mereka tidak mengerti.
Kasihan,mereka tidak ketahui.

Kesilapan lalu benar mengujinya. Kesilapan lalu menjadikan dirinya masih dipandang hina. Hijrahnya masih belum sempurna tapi kau dah menghina. Layakkah engkau ?

Pujangga yang hina masih setia dengan rakyatnya. Cuma terkadang terlebih katanya. Sudah terbiasa. Tapi bisa diubah tatkala iman menjetik ulu hatinya. Diam seketika. Senyum melukis.

Pedang yang dibawanya dahulu masih berada disitu. Pernah diluahkan dari sarungnya. Cuba untuk menentukan nasibnya. Dengan izin Pencipta. Pujangga memperluaskan bicaranya. Lancang sungguh kata-2. Mereka mendengar. Tapi tidak seperti dahulu. Masih mencari kehebatan dahulu. Suatu hari.

"Kalau kau rasa kau berdiri untuk menegakkan kebenaran,maka teruslah kau berdiri. Jika kau rasa kau tersilap,maka tundukkanlah pandangan dan terimalah teguran"

Alhamdulillah masih kuat genggaman erat. Walau tewas tapi puas.

Doa sebagai senjata.
Pencipta Maha Mendengar.
Sabar.

Manusia tidak berubah serta merta. Sabar. Ada masanya. Hidayah milik Pencipta. Hanya mampu menadah tangan. Datang seorang hamba menghampiri kesedihannya. Dia mendongak dan tersenyum. Itulah sahabatnya. Itulah teman seperjuangannya. Tangan dihulur,harapan menyambut.

"Jom ! Tugas kita belum selesai "

Lembut kata-2 sahabatnya. Dia kembali tenang memikul pedang yang terpaku dibahunya. Berlalulah sang pujangga meninggalkan tempat teduhannya itu seraya melapangkan tangannya ke bahu sahabatnya. Itulah nikmat ujian Pencipta. Hadirkan seorang sebagai ujian tatkala yang sama hadirkan seseorang sebagai pembantu.

Kau tahu ?

Itulah nikmat dari ujian. Semoga mereka tersedar dari leka dunia. Doa diiringi senantiasa.

No comments:

Post a Comment