Friday, July 5, 2013

Lafaz


Senyum. Nafas panjang ditariknya. Masih bertemankan khalimah "Alhamdulillah" sebagai penyeri dan permulaan harinya. Syukur. Nikmat iman dan islam yang masih sedia menenmani hari-2 nya. Bukan bergembira tapi begitulah dia. Setiap insan berpandangan berbeza. Namun tidak ada yang serupa.

Kerana mulut badan binasa.

Begitulah yang sering diperkatakan. Pujangga melarakan hatinya. Bukan kerana berduka,tapi kerana hubungannya sesama manusia.

Dia dianggap hina.
Dia dianggap dusta.
Dia dianggap durjana.

Bukan. Begitulah teriak batinnya untuk menangkis cemuhan dan menongkah kebenaran. Aku juga manusia yang tidak pernah leka dan alpa melakukan kesilapan. Kadangkala,mulut ini terlalu biasa. Terlalu lancang tanpa disedari hati purnama sekalian terluka. Hatinya sebak.

Aku pernah bersalah.
Aku pernah berdosa.
Aku pernah tersilap.

"Maafkan aku. Aku juga seorang manusia."

Dalam diamnya terfikir. "Mahukah mereka memaafkan kesalahanku ?"

Rahsia yang sentiasa menjadi tanda tanya. Kemaafan. Adakah ikhlas nian hati kalian memaafkan seorang insan ? Ya,seorang insan yang sedang membetulkan hubungannya sesama manusia. Meminta maaf. Tangan yang terbuka lebih mulia membandingkan hati yang terbuka. Tidak susah. Cuba bermuhasabah dengan diri ini. Aku juga terasa. Seperti manusia yang berperasaan.

"Jagalah hubungan sesama Pencipta,dan jagalah hubungan sesama manusia"

Sudahkah kita terlupa ? Terlupa tentang hubungan silaturrahim yang pernah dijalinkan dahulu. Jangan kerana perihal duniawi yang kecil aku berdendam. Cuba untuk menoreh tangan yang gemalai menukilkan kata-2 sedangkan hati ini sentiasa berdendam. Aku akui,dendam itu masih disini. Masih di hati. Namun,jujur hati ini telah memaafkan segalanya.

Bukan kerana lemah,tapi kerana sunnah.
Bukan kerana kecewa,tapi itulah hakikatnya.
Bukan kerana sesiapa,tapi begitulah permintaannya.

Cuba untuk menjadi pemaaf seperti baginda. Tidak pernah marah walau dihina. Tidak pernah berdendam walau berduka. Tersentuh hatinya apabila orang yang hebat mampu memaafkan yang tiada ini kan yang tiada hebat dan mulianya tidak mampu. Dendam dalam diri masih lagi membara namun iman cuba memadamkannya.

Lilin kehidupan tidak lama. Mungkin lepas ini atau mungkin hari seterusnya pergi begitu sahaja. Lafaz yang sukar itu tidak terbiasa di lidah tapi hasilnya amat bertuah. Lafazkanlah wahai sekalian. Tidak sukar. Tidak berbayar. Dan balaslah lafaz itu dengan lafaz kemaafan yang ikhlas. Juga tidak sukar malah mendatangkan erti kebahagiaan.

Kerana dendam,jatuhnya pemerintah.
Kerana dendam,hilangnya sahabat.
Kerana dendam,putusnya saudara.

Jasad tak sentiasa milik kita. Bila tiba masanya,kita perlu pulangkan kepada Pencipta. Dengan sebatang lilin mampu menerangi kegelapan. Sebatang lilin itu juga kalau dipersiakan kegelapan terus berkuasa. Gunalah lilin itu. Jangan biarkan dia habis tanpa sebarang manfaat darinya. Lilin kehidupan. Tidak lama. Kita hanya meminjam.

"Maafkan aku. Aku terluka dengan kalam hina kau. Tapi aku cuba untuk meminta maaf. Bodohkah aku ? Tidak. Aku minta maaf."

Tiada lagi prasangka yang tinggal hanyalah perasaan lega. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment