Monday, July 22, 2013

Rahsia yang tersembunyi,siapa tahu.


Kini sisa hidupnya. Tidak mengeluh. Tahu akan apa yang dia lakukan. Itu yang terbaik atau memang suratan yang tertulis. Tidak gembira dan tidak juga berduka. Berdiam lebih mulia. Senyuman di wajahnya. Alhamdulillah.

"Apa kau masih berfikir?"

Bisikan yang terdetik dalam hatinya seolah bertanyakan sesuatu. Keputusan. Sukar untuk dilakukan. Kenapa mesti ada pilihan. Jiwa meronta kesakitan.

"Apa benar yang aku pilih?"

Kalau salah,tunjukkanlah yang benar.
Kalau silap,tunjukkanlah yang betul.
Kalau batil,tunjukkanlah yang hak.

Mampukah pilihan ini membahagiakan semua ?
Mampukah pilihan ini membahagiakan bonda dan ayahanda ?
Mampukah pilihan ini membahagiakan dia ?

Pandangan jauh kehadapan. Pemikiran mula merencana. Tidak. Aku tahu mana yang terbaik. Aku tahu kemampuan aku. Biarlah mereka mengata. Itu hak mereka,kemampuan mereka untuk menduga setiap yang bernyawa. Membisikkan ke telinga tentang tidak benarnya sesuatu.

"Kalau pilihan itu salah,pasti ada hikmahnya. Kalau pilihan itu betul,pasti ada ujiannya pula. Jangan terlalu gembira"

Entah. Hati ini merahsiakan sesuatu. Saat pujangga bertanya,tidak terjawab. Sia-2. Adakah ini permainan syaitan durjana atau ujian Pencipta. Perjalanan yang menentukan masa hadapan. Langkah yang menyempurnakan kehidupan.

Ini pilihan aku. Janganlah menghina. Dan jangan bertanya kenapa. Aku tahu. Dia tahu. Ini yang terbaik untuk aku dari Pencipta.

Jangan kau dengar cacian mereka.
Jangan kau pertimbang cemuhan mereka.
Jangan kau pandang ejekan mereka.

Seruan tiba menandakan bermula. Hilang. Kerna rendahnya pujangga menghadap Pencipta. Khilaf yang nyata masih berada,di jiwa yang kosong. Hanya bunyi yang melintas. Rasukan jiwa seakan biasa didengarnya sedangkan itulah petunjuk agar redha di jiwa.

Ya,aku dahulu terhina ini yang kau agungkan sedang aku tidak meminta. Cukuplah. Manusia bisa ceria kadangkala duka disulami. Tidak berada di sana senantiasa. Cubalah yang tiada,itulah pengalaman baru.

Kenapa ?

Pencipta ketahui segala isi langit dan bumi,inikan hati insan yang kerdil.

No comments:

Post a Comment