Monday, July 8, 2013

Langkah



Hati menangis. Cuba untuk mempertahankannya. Langkah terhenti cuba untuk meneruskannya. Semoga hati tabah menempuhinya. Tidak rasa kecewa cuma pernah sedikit terluka.

"Ayuh semangat,bangkitlah !"

Kini tiba masanya. Lafaz dan segala pujian kepada Pencipta tidak terhingga. Mungkin ini yang pertama,mungkin ini yang terakhir. Kita hanya manusia,tidak mengertinya. Bila dan dimana,kita hanya menunggu. Tapi yang pasti itu akan terjadi.

Sesuatu yang dinanti.
Sesuati yang berkat.
Sesuatu yang hikmah.

Selamat datang Ramadhan Al Mubarak. Bulan yang dinantikan segelintir insan. Segelintir. Mungkin selebihnya tidak. Tepuk dada tanya iman. Kalau datangnya membawa rahmat,bersyukurlah. Kalau datangnya membawa kesusahan kepada kamu,bertaubatlah. Pencipta memberikan bulan yang mulia ini kepada kita.

Rimba sakti hilang dilautan. Halkan tidak cekap berenang. Perlahan rusuknya menekan dada tapi masih disitu. Riak kemanusiaan tidak muncul. Sayu pandangannya. Cuba melepaskan diri. Belum tiba masanya. Datang sebuah cahaya menghampirinya. Sedarnya. Terbaring bertemu seorang manusia.

Alhamdulillah.

Pencipta tahu apa yang kamu perlukan. Begitu juga Ramadhan. Manfaatkanlah. Hijrahlah. Setahun cuma sekali,sekali hanya sebulan. Tidak lama. Cuba memujuk si hawa,iman kacak berkuasa.

Disinilah hendak melatihnya.
Disinilah pusat latihannya.
Disinilah ujiannya.

Bukan untuk melemahkan,tapi untuk menguatkan iman. Masih setia.

Balaslah pagimu dengan syukur.
Balaslah malammu dengan syukur.

Basahkan lidahmu dengan mengingati Pencipta.
Lembutkan perbuatanmu dengan bersedekah.
Tahanlah nafsumu dengan iman.

Perlahan lahan. Pejamkan mata. Rasai ketenangannya. Alhamdulillah. Kini tiba masanya untuk mengorak langkah. Aku inginkan permulaan semula. Tanpa dibayangi yang lalu. Kalau dahulu aku pernah hebat kenapa tidak sekarang. Cuba untuk bertanya dalam diri.

Dia masih dalam dirinya. Kali ini lebih semangat untuk melangkah. Pergerakan menuju kehadapan. Bukan membuang kau jauh dari ingatan. Cukuplah sekadar berkawan. Aku kau perlukan dahulu tapi tidak kini. Rahsia hati telah terungkai. Mungkin tiada apa-2.

Maafkan aku,aku tidak berniat.
Maafkan aku,aku tidak ingat.
Maafkan aku,aku tidak hebat.

Inilah yang aku cari. Keredhaan. Kau datang sebagai ujian. Aku terlupa. Sudah terhantuk baru kini aku sedar dalam lalainya yang Pencipta menguji hati ini. Agak kelewatan. Tapi masih belum terlambat. Pangkal nafas masih didada untuk mengubah segalanya.

"Aku yang kau perlukan dahulu,disaat susah aku dipuji. Aku yang kau hinakan selepas itu,disaat senang aku dimaki"

Jagalah bicaramu. Aku yang menghina. Dia yang terdiam. Moga keberkatan menyebelahi. Moga kemaafan diselangi.

Aku dah kembali.
Jangan risau,ini semua dugaan. Yang datang kini adalah masa. Yang lepas dahulu adalah masa. Jadi biarlah masa yang membetulkannya. Masih terbiar untuk diperbaiki. Boleh. Satu persatu,perlahan lahan.

Hatinya menikam. Sang Pujangga mencabut tikaman yang tertusuk itu dengan tangannya sendiri. Bangkit dan melangkah. Itulah pergerakan semula. Tidak menoleh,berlalu begitu sahaja. Tiada ucapan mahupun kata-2. Hanya bayangan.

Terima kasih. Moga beristiqamah.

Ahlan wasahlan Ya Ramadhan Mubaraqah. Barakallahhufiq. Syukran Ya Rabb.


No comments:

Post a Comment