Thursday, July 4, 2013

Sangkaan


Langkahnya masih lemah. Masih lagi diuji. Tidak kuat untuknya meneruskan langkahnya. Dia tahu ujian itu bukanlah untuk melemahkannya tapi untuk menguatkannya. Dia bukanlah hebat,dia bukanlah bijak. Hanya insan biasa yang sama seperti kalian yang lain. Ujian hati yang tidak mampu dicantasnya,yang tidak mampu ditangkisnya.

"Aku kenal kau lah. Tak payah nak bajet alim dengan aku pula. Kau buat hal kau,aku buat hal aku !"

Sedikit tersentap hatinya. Luka yang terguris masih lagi berdarah. Ya,pedangnya yang menghiris tuannya sendiri. Kenapa ?

Mungkin kerana kesilapan lalunya. 
Mungkin kerana lemah pemiliknya.
Mungkin kerana itulah ujiannya.

Insan yang setia menantikan dan mendambakan keampunan Pencipta. Sentiasa. Biarpun dia begitu,dia masih lagi disitu. Dia masih lagi seorang kawan yang kau kenal dahulu. Ya,tiada ubahnya. Aku masih yang lama. Masih berdiri di atas bumi yang sama. Mungkin aku berubah tapi itu masih aku.

Aku masih kawan yang setia.
Aku masih kawan yang ceria.
Aku masih kawan yang berduka.

Kalau katanya menjadikan kau jijik,kau hinalah dia. Itulah kekuatan yang kau miliki. Mulut. Hinalah dia yang cuba untuk membawa kau kembali ke kemudinya. Kerana kesilapan lalunya,kau masih menghina. Kerana perbuatannya,kau terus berkata.

Kalau kau memilih rupa,aku TIADA.
Kalau kau memilih harta,aku TIADA.
Kalau kau memilih ilmu,aku TIADA.

Pujangga hanyalah insan biasa. Masih tidak sempurna. Sama seperti insan biasa. Tidak setaraf untuk memperkatakan yang tiada. Pedang yang dibawa masih lagi tumpul. Tidak mampu untuk membalas serangan musuhnya. Hanya mampu untuk bertahan. Mungkin suatu hari pedang itu bercerai menghunus luka. Mungkin suatu hari dia akan kembali ke istananya.

Janganlah kerana masa silamnya kau terus menghina. Bantulah dia kawan. Sokonglah dia kawan. Hijrahnya masih belum sempurna. Kata-2 nya masih belum berkuasa. Masih disitu. Ya,memang susah untuk berprasangka baik. Husnudzon. Memang sukar tapi masih mampu untuk melakukannya. Iman masih disitu,tepuk dada dan katakan "Hai iman,anda bagaimana?"

Janganlah kecewa. Pencipta sentiasa bersama.

No comments:

Post a Comment