Tuesday, June 18, 2013

Serumpun

           Pujangga berkata "Tidakkan dikau pergi melarakan hatimu?". Pujangga pergi meninggalkan seraya katanya. Masih berduka hatinya,masih sepi kekalutan dirinya. Perginya tidak mereka perhatikan,perginya tidak siapa perasankan. Begitulah seharian kelewatan harinya kesah menantikan hari yang lalu. Pencipta memerhatikannya selalu. Tanpa diduga,hatinya tabah mengahadapi ujian Pencipta. Hati yang lara kian dicorak merobekkan keadaan sebenarnya.
Cuba untuk diluahkan,tapi dipendam,
Cuba untuk disampaikan tapi membisu.

          Membisu. Si pujangga tidak lagi sedih kerana Pencipta.

Dia bangkit kerana Pencipta.
Dia diam kerana Pencipta.
Dia teruskan kerana Pencipta.
Dia pendamkan hatinya kerana Pencipta.

         Renungannya tajam melihatkan air yang terbentang di hadapannya. Tangisan mengalir dipipinya. Jiwanya tenang.
Hatinya lembut.
Angin mendayu.
Burung berkicauan.

         "Apa yang aku lakukan?" Hadirnya kesedaran dalam dirinya.
"Wahai Pencipta hati ini,Kau jauhkanlah rasa keji dalam diri ini,Kau hapuskanlah rasa takbur ini,Kau hadirkanlah perasaan yang kau tidak berikan kepadaku sebelum ini,perasaan KEHAMBAAN yang aku nantikan wahai Pencipta hati"

Aku pernah terjatuh.
Aku pernah terleka.
Aku pernah berduka.
Aku pernah terlupa.

         Bawalah aku pergi. Pergi mendekatkan diri denganMu wahai Pencipta hati.


p/s : Maaf jika tidak memahami tulisan ini. :)
       -nukilan terbit dari dalam hati sendiri-

No comments:

Post a Comment