Sunday, June 16, 2013

Ciri seorang pendakwah

"Buang sifat 6M ni untuk jadi seorang pendakwah"

         Alhamdulillah,kita masih lagi hidup dan bernafas untuk membaca entry Wak Jenol yang tak seberapa ni. Hehe. Okay kenapa Wak Jenol ? *renung post ni lama-2* Okay sila abaikan kerana ini bukanlah isu yang kita nak sampaikan harini. :D Hurm ilmu ini aku dapat ketika aku tingkatan 4 di Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur 10/11. Masa tu ada super senior datang dan membicarakan pasal 6M ni kepada kami dan tugas kami adalah untuk menyampaikan kepada yang lain. Siapakah KAMI yang dimaksudkan ? Kami adalah Perwakilan Pelajar Islam(PPI). Well banyak tugasan kami tapi salah satunya adalah berdakwah dan menyampaikan tazkirah. Jadik super senior tu beri kami 6M ni sebagai tips kepada kami. Apa itu 6M Wak Jenol ? Actually 6M yang dimaksudkan adalah CIRI-2 YANG PERLU DIBUANG DALAM MENYAMPAIKAN DAKWAH.


6M tersebut adalah : 
1)Malu
2)Malas
3)Marah
4)Merajuk
    5)Menyalahkan
   6)Menyombong

Kenapa ? Jangan risau. Wak Jenol akan terangkan satu persatu. Silakan Wak Jenol.

1)Malu
Ye perasaan malu tu perlu dibuang dalam diri pendakwah tu. "Tapi kenapa Wak ? Malu tu kan sebahagian daripada iman" Ye betol tu adik-2. Malu tu sebahagian daripada iman tapi biarlah malu bertempat. Malu untuk melakukan kesilapan,malu untuk membuka aurat,malu untuk berlagak. Tapi dalam menyampaikan ilmu atau seruan,kita tak boleh malu. Ok,misalan kalau kita malu nak sampaikan dakwah "Ish malu lah aku nak tegur dia" agak-2 sampai ke dakwah kita tu kalau memanjang kita malu je ? Tak kan. So huraiannya jangan malu untuk menyampaikan ilmu dan dakwah. Menegur tu WAJIB samaada dia dengar atau tak,terpulanglah. Kita dah sampaikan.

2)Malas
Memang tak nafikan semua orang malas,sedangkan Wak Jenol jugak pemalas. :3 Haha. *ok abaikan* "Kenapa dengan MALAS Wak ?" Ok seperti sedia maklum,dalam kamus dewan pun mengatakan "MALAS TAK MEMBAWA KEJAYAAN" *ok tipu,tu ayat Wak Jenol buat :3* Ok cenggini,bayangkan kalau kita malas nak menyampaikan dakwah. "Wey,malasnya lahai aku nak bagitau budak-2 ni pasal isu ni" Hurmm agak-2 lah,sampai ke tak ilmu yang dia tau tu untuk dikongsikan ? Tak kan ? Jadi,malas ni memanglah kena buang sebab malas ni adalah hasutan syaitan. Ye Wak mengaku Wak pun malas jugak :3 tapi...tapi...

3)Marah
"Kau nak dengar taknak aku cakap ni ?? Kalau tak pergi mampos lah kau !!" Hurmm agak-2lah kan, awak-2 semua nak dengar ke orang cenggini sampaikan dakwah beliau ? Dalam keadaan marah dan menengking ? Dalam keadaan marah,ketika itu syaitan sedang berbisik dalam diri kita jadi dakwah itu tak berjaya disampaikan kan. Sebab tu kita kena sampaikan dalam keadaan tenang. Kalau dia taknak dengar,takpelah,jangan marah-2. Tapi doakanlah dia :)

4)Merajuk
Ok Wak tau ini isu sensitif. Tak payahlah renung Wak ke ape. Kenapa merajuk jadik isu ? Kalau sikit-2 nak merajuk,bila orang tegur yang dakwah kita ni salah lah,terus nak merajuk. Laa,kan orang menegur awak tu,so terimalah. Tak payah nak merajuk-2. Sikit-2 nak merajuk,ingat orang nak layan ? Kalau kau merajuk,sampai ke dakwah tu ? Tak kan. Nak merajuk biar bertempat,lagi bagus buang terus lah merajuk tu :D

5)Menyalahkan
Kau agak kau suka ke orang asyik menyalahkan kau je ? Nak sampaikan dakwah tapi kau dok menyalahkan orang yang tu salah,yang ni salah,aku sorang je yang betol. Tak semua kita sampaikan tu betol. Jadi jangan asyik nak menyalahkan orang je. Cuba kita terima apa yang dia buat. Tak pun,kita bersama je dengan dia menyampaikan. Tak salah kan ? :)

6)Menyombong
"Aku lah yang hebat ! Aku pendakwah hebat ! Ilmu aku tinggi !" Hurm astagfirullah. Awak nak dengar ke hujah-2 melalui orang yang cenggini ? Dah lah berlagak,sombong lagi. Ingat ada ke orang nak dengar cakap kau ha ?? -.- Silap-2 cermin dengar pun pecah. Haha. Jangan sombong. Ilmu kat dada tu sedikit jika nak dibandingkan dengan air laut yang terbentang luas,kita hanya setitis tu je. Jadi janganlah sombong bila dah diangkat sebagai pendakwah. Nanti takde siapa nak dengar dakwah awak tu :)

        Alhamdulillah beginilah serba sedikit yang dapat dikongsikan. Semoga bermanfaat untuk kita semua. Maaf tulis panjang-2 :p

No comments:

Post a Comment