Thursday, June 20, 2013

Meditasi Diri


Saat kita berduka,kita menangis.
Saat kita gembira,kita menangis.
Saat kita kehilangan,kita menangis.
Saat kita kesepian,kita menangis.
Saat kita keseorangan,kita menangis.
Saat kita jatuh,kita menangis.

Menangislah wahai kawan.
Tak salah pun. Tak kena bayar pun. Tak rugi pun.
Andai itu rasanya dalam diri kau,lakukanlah. Andai itu dapat melegakan kau,buatlah.
Aku tahu,tangisan itu bukan kau buat-2. Aku dapat rasakan keperitan yang kau lalui. Saat kehilangan,saat kedukaan. Kita manusia. Allah ciptakan berperasaan. Kadang-2 kegembiraan membuatkan kita leka. Nikmat yang kita terima tu juga adalah satu ujian untuk kita.

Sahabat,
Walau sehina mana pun kau rasa,aku sentiasa ada,Dia sentiasa ada untuk kau. Menangislah dihadapanNya. Luahkan segalanya.

"Dia sentiasa menantikan hamba-2Nya yang sedang mencari kebenaran,yang sedang berpisah dari kejahatan,yang sedang mengejar kejayaan. Kembalilah kawan,kembalilah kawan."

Terluka tapi tidak berdarah.
Terhiris tapi tidak terbelah.
Terguris tapi tidak terasa.

Ya Allah. Aku sebenarnya lemah. Aku sebenarnya sedih. Aku sebenarnya sayu. Jika perasaan ini kau hadirkan untuk aku,kau kuatkanlah aku,kau permudahkanlah urusanku.

Perjalanan ini masih jauh,terlalu susah untuk dilalui,terlalu sukar untuk diceruni namun hati yang lemah terus berusaha menghirisnya sedikit demi sedikit. Bukan terasing,tapi bersamping. Bukan membiarkan,tapi biarlah takdir Pencipta menjadi bancian kepada kebenaran,menjadi penerang kepada semua titik noktah yang tidak terungkai. Jauh di sudut hatinya ingin beradu domba. Tapi bertemankan angin yang kian pudar warnanya,ditemani cahaya yang kian hilangnya. Maka bersendirilah pujangga. Tidak kesepian,Pencipta sentiasa ada.

Terima kasih sahabat.

No comments:

Post a Comment