Sunday, June 16, 2013

Mati Itu Benar

"Setiap yang bernyawa PASTI akan menemui MATI"   



        Setiap pagi kita bangun apa yang kita lakukan ? *capai henset dan tengok kalau-2 ada mesej* Okay aku tak nafikan ianya jugak berlaku kepada aku. Tapi aku tak menantikan mesej dari sesiapa. Aku tengok henset sebab nak matikan alarm jam je. Hehe. Tak salah pun,ye aku tak cakap pun salah. Mana tau kita dapat mesej yang penting ke kan yang membuatkan kita sendiri tak jadi nak tidur balik. Lagi terkejut bila kita dapat  mesej "Ajal awak dah sampai !" Okay mesej itu tak mungkin kita dapat -.- tapi agaknya bagaimana kalau kita dapat mesej sebegitu ? Adakah kita terkejut ? Atau kita gelak "Hahaha" je ? Muhasabah diri.

         MATI itu pasti. Saat kita tidur kita telah pun merasai mati dan kita sememangnya mati sebab ketika itu roh kita keluar dari jasad kita. Sebab tu bila pagi *selepas tengok henset kita tu* don't forget to say "Alhamdulillah,i'm still alive :)" Okay tak pun sekadar Alhamdulillah. Just one word to say. Tak kena bayar pun malah dapat pahala kan. Kenapa sebut "Alhamdulillah" ? Yela sebab kita bersyukur kita masih mampu melihat dunia yang indah ciptaan Allah Ya Malik. Kita tak bangun sebagai JENAZAH dan tubuh kita dibaluti selimut tidak pula dibaluti KAIN PUTIH yang menjadi pakaian kepada seluruh jenazah umat Islam deiseluruh dunia. Kematian merupakan proses pemindahan sementara selapas kita hidup dan beramal di dunia yang sementara sebelum kita dibangkitkan semula. Ok dibangkitakan semula bukan jadi pocong ke ape,dibangkitkan untuk berkumpul di padang mahsyar suatu hari nanti.

        Memanglah aku still hidup dan masih bernyawa untuk menceritakan soal mati. Tapi ini hanya sebagai tarbiah dan tazkirah dalam dri kita je untuk kita sedar yang hidup kita ni tak lama. Malah setiap saat makin hampir kita dengan kematian. "Andainya gugurnya daun kita di luh mahfuz,maka tibalah saat kita pula mengikuti mereka yang telah pergi meninggalkan kita terlebih dahulu". Tapi,adakah kita seorang hamba yang telah bersedia untuk mati ? Hurmm aku pun masih belum bersedia. Masih banyak dosa yang aku lakukan setiap hari. Aku juga manusia biasa,sama macam korang semua. Tak pernah lupa melakukan kesilapan kan. InsyaAllah serba sedikit kita dapat memafkan orang lain dan orang lain pun memaafkan kita. Jaga hubungan dengan Allah,dan jaga hubungan dengan manusia. Ingatlah mati,sesungguhnya ia sesuatu yang pasti :)

p/s: Orang yang hebat adalah orang yang mengingati mati dan bersedia menghadapi mati.

No comments:

Post a Comment