Tuesday, December 24, 2013

Kesedaran refleksi


Jiwa yang rapuh. Masih lagi menanam duka. Jiwa yang kosong. Masih lagi menyemai baja. Untuk dirinya. Untuk sekaliannya. Untuk tujuan kehidupan.

Perlahan langkah menyusur pergi.

Saat gembira tiada lagi. Derita menjelma penanda keberanian diri. Hilang dari pandangan kabur. Menyelinap ke dalam kabus yang menebal. Berbekalkan yang sedikit,melawan musuh dalam kegelapan. Merantai kasih dalam dakapan. Aku cuba mencari kebenaran.

Langkah dilajukan.
Pergerakan dipercepatkan.
Senjata dipersiapkan.

Pedang dalam genggaman. Menantikan musuh muncul dihadapan. Penuh kesetiaan. Dalam dia menanti penuh ketekunan. Genggaman makin erat. Langkah terbuka rapi. Satu persatu berjaya ditumbangkan. Satu persatu berjaya dihadangkan. Seakan terbit sinar kejayaan.

Sekali lagi.

Tatkala riak menguasai diri. Tatkala bangga mula meresapi. Hilang arah perjuangan. Pedang yang dibawa menikam diri.

Kerna lemahnya azali. 
Kerna lemahnya kekuatan diri. 
Kerna lemahnya iman dihati.

Pedang itu kekuatan diri. Pedang itu pendamping. Kehebatan yang sementara. Dipikulkan kepada yang biasa. Bukan mudah. Namun tak susah. Kadang berat hingga terluka jari menjadi mangsa.

"Kenapa kau begitu lemah ?"

Persoalan demi persoalan. Dijawab dengan jua persoalan. Hanya mampu terdiam menyaksikan. Diri terus tenggelam di dasar lautan. Dalam. Bertemankan titisan bicara kata berterusan.

Dakwah itu kekuatan.
Dakwah itu kehebatan.
Dakwah itu pegangan.
Dakwah itu menyampaikan.
Dakwah itu peringatan.
Dakwah itu pedoman.

"Sampaikan dakwah melalui akhlak yang tulus."

Ternyata diri masih belum sempurna. Akhlak masih lagi dihujung dunia. Jauh sekali. Mungkin itu suatu kelemahan diri. Mungkin itu suatu keperluan dalam membaiki. Aku masih dalam pelukan. Aku masih dalam keulitan maya yang dipersendakan. Hanya sebuah penipuan semata.

"Tajdid niat. Sucikan"

"Kenapa kau lakukan ? Apa yang kau bawa ? "

Adakah dunia menjadi tawaran ?
Adakah syurga menjadi perhitungan ?

Perlahan pergi menyimpulkan kata-2. Melepaskan segala kesulitan. Melepaskan segala kerumitan.

Lancang berkata namun perilaku masih biasa. 
Berbisa bicara,namun akhlak entah kemana.

Melihatkan payung emas. Indah bukan ? Hanya dipandangan. Sedangakn kita tahu ianya kegunaan. Kerna ia bersalutan emas,kita tidak menggunakan. Sayang katanya. Renungkan.

Apa guna kehebatan jika masih diabaikan ?

Bantulah mereka ke hadapan. Lindungilah mereka. Bawa mereka bersama. Jangan ditinggalkan. Pedang itu masih mampu dibawa. Hanya berkarat. Gilaplah ia. Pasti bersinar sedia kala.

Jalan itu berliku. Jangan kau tangisi. Sabarlah wahai diri.

No comments:

Post a Comment