Tuesday, December 24, 2013

Sebuah titian



Senyuman itu mampu menyembunyikan segalanya.

Kepedihan.
Kesakitan.
Kesedihan.

Tapi,sampai bila. Dalam riang tersembunyi seribu kata. Kata yang tidak mampu terluah melalui bicara. Walhal dalamnya penuh sengketa. Penuh misteri yang masih dicari penyelesaiannya. Sebab itu aku berdiam.

"Kenapa kau berdiam ? Luahkan"

Walaupun wajah itu cuba untuk sembunyikan sesuatu,namun wajah itu juga yang menjelaskan sesuatu. Kesedihan itu mampu di lihat. Jeritan jiwa yang meronta. Cuba untuk melupakan kisah silam yang menjadi segalanya.

Jangan kau gusar.
Jangan kau salahkan.
Jangan kau risaukan.

Menangislah selagi kau mampu. Senyumlah selagi kau perlu. Setiap itu yang bernilai. Rahsia hati yang menjadi tanda tanya kepada semua. Bila dilihatkan wajahnya,sungguh tenang. Seperti tiada masalah. Tapi,dalam jiwanya ? Menjerit dan meronta.

"Kenapa kau masih tersenyum ?"

Hidup. Terlalu singkat untuk ditangisi. Kenapa perlu aku berduka ? Benar. Kecewa dengan diri sendiri. Bukan aku meminta,tapi beginilah ujian datang dari Pencipta. Baginya,kegembiraan manusia adalah kegembiraannya. Tidak menghiraukan dirinya. Terlalu pantas untuk meluahkan bicara. Maka dia pergi meluahkan rasa. Kepada Pencipta.

Kerna diri masih dirantai. Kerna diri masih mengintai. Akan dosa lalu yang membayangi. Akan kesilapan lalu yang masih belum ditebusi. Hadirkanlah diri. Menghadap Dia seorang diri.

Rendahkan pandanganmu
Rebahkan tubuhmu
Mulakan bicaramu

Hanya kepada Pencipta. Jangan disimpan. Jangan dipendam. Sebelum menjadi duri lebih baik kau lepaskan. Cukup kuat kau sehingga kini.

"Kenapa semua ini berlaku ?"

Jangan katakan. Jangan persalahkan. Biarlah ianya merebak didalam fikiran. Agar dapat jadi suatu pengajaran. Agar dapat jadi suatu pedoman. Masa hadapan.

Aku tahu kau sakit.
Aku tahu kau perit.

Dalam sebuah perjalanan wujudnya perhentian. Perhentian melepaskan kepenatan. Dan kembali dengan kesegaran. Jadilah bunga yang mekar dihalaman. Berduri dalam dan luaran. Sukar digenggam. Sukar dilepaskan.

Aku tahu kau mampu.

Carilah keredhaan. Carilah ketenangan. Disitu kau ketemu kejayaan. Carilah Pencipta. Disitu kau ketemu syurga.

No comments:

Post a Comment