Wednesday, August 7, 2013

Yang berlalu pergi,yang datang menjelma.


Tika itu orang sekelilingnya sedang bergembira. Tapi,dia hanya bermenung melarakan hatinya. Terdetik setiba. Walhal keadaan disitu agak berbeza. Sangat sibuk. Maklumlah,lagi beberapa jam hendak menyambut ketibaan purnama yang dinanti.

"Kenapa kau bersedih?"

Sapa seorang teman dari belakangnya. Mematahkan renungan tajam yang tepat di hadapan. Dia tersenyum. Menyembunyikan kedukaan yang wujud dalam hati. Senyuman itu dibalas dengan senyuman kembali temannya. Lantas temannya beredar. Dia tertunduk kembali. Menghiraukan suasana yang seri itu.

Apakah perubahannya ?
Apakah perbezaannya ?
Apakah ibadahnya ?

Sepurnama berlalu meninggalkan. Sepurnama baru menjelma. Hati berpetah. Apa yang difikirkan tidak bersama dengan hati yang berbisik.

Kemuliaan itu telah pergi. Adakah kejayaan yang telah aku miliki ? Hati sebak meninggalkan bulan mulia itu. Hatinya tertanya,mampukah ibadah yang dilakukan sepurnama berkekalan sehingga seterusnya. Belum bermula,belum berakhir.

Soalan yang ditanyakan kepada diri. Mampukah berkekalan. Mampukah beristiqamah. Aku masih lemah. Bahkan,aku tewas. Aku mengharapkan ianya pengakhiran,rupanya itulah permulaan. Permulaan satu ujian. Ujian yang pernah dilaluinya dahulu. Sangkaan tersilap. Sekali lagi langkahnya diuji.

Aku masih lemah.

Ujian itu sepatutnya mematangkan. Tapi,tidak diambil sebarang iktibar. Lantas,kesilapan diulangi. Titisan jernih bergelenang di luar anak mata. Masih bertahan. Menafikan kebodohan dan kejahilan diri.

Itulah ujian,tapi nikmat.
Itulah dugaan,tapi kebahagiaan.
Itulah musibah,tapi kegembiraan.

Langkah yang goyang itu masih jauh perjalanan. Bangkit semula. Kalau dahulu hijrahnya besar melahirkan dirinya yang baharu,kenapa tidak kali ini. Kehebatan itu masih ada,tapi kenapa mengunci. Bebaskanlah semangat,bangkitkan.

"Kau ni degil. Kenapalah taknak dengar cakap aku ?"

Entah. Kedegilan itu wujud dari kelemahan hati. Turutan nafsu yang meninggi. Kata-2 itu sepatutnya memberi nikmat,tapi diendahkan. Kenapa ? Timbul persoalan.

Tersedar dari lena yang panjang. Terhantuk kepala,tersedar. Oh,aku terbiasa lagi dengan kali ini. Betapa tidak disedari. Pujangga terdiam. Dia tersenyum. Sedang dia berusaha menyelesaikan ujian,rupanya penyelesaian itu menghasilkan ujian itu semula. Ujian yang sama pula.

Wahai Pencipta,tidak aku dustakan nikmat yang Kau berikan. Aku bersyukur.

Ramadhan telah berlalu,tapi apakah yang kau miliki ?
Ramadhan telah berlalu,tapi apakah ibadah itu telah sempurna ?
Ramadhan telah berlalu,tapi apakah ibadah itu berterusan ?
Ramadhan telah berlalu,tapi apakah kejayaan telah berlaku ?
Ramadhan telah berlalu,tapi apakah lalilatulqadar milik kamu ?

Semoga berkekalan,semoga berterusan.
Kullu 'am wa antum bikhoir.

Muhasabah. Jalan lurus tapi masih lagi berliku. Yang penting,pastikan langkah itu.

No comments:

Post a Comment