Tuesday, August 27, 2013

Pergilah cari


Renung si jiwa. Menyaksikan keindahan alam Pencipta. memperlihatkan setiap satunya. Ah,sungguh indah. Senyum itu bukan biasa. Nafas ditarik panjang menghirup udara segar tanda kehebatan Pencipta agung.

Pergi dia melarakan hati. Kebangkitan itu. Cuba melangkah. Perlahan lahan akhirnya terduduk. Mencari kesedaran. Rima kehidupan yang simetri melahirkan kesyukuran kepada Pencipta yang Esa.

Siang ada malam.
Lelaki ada perempuan.
Matahari ada bulan.

Pernah terfikir ? Ya. Pencipta ? Itulah hebatnya. Dia yang Esa. Tiada yang sekutu dengannya. CiptaanNya menjelaskan kewujudanNya.

Inilah kebenaran.
Inilah kesetiaan.
Inilah kesucian.

"Apa lagi yang kau mahukan ?"

Cukuplah Islam itu hadir dalam diri kamu. Carilah. Dalamilah. Fahamilah. Sungguh ianya indah. Sedang kau asyik membicarakan ketidakbenaran tetapi hati menolak penipuan. Bagaimana ? Maka penemuannya mudah. Al Quran.

"Apa yang kau cari ?"

Kisah lalu.
Kisah hadapan.

Di situlah. Bukalah, Bacalah. Fahamilah.
Entah. Sekali lagi terasa dengan pincangan kata-2. Memperagakan sesuatu yang tidak terduga. Melakukan perkara yang sia-2. Hasilnya ? Tiada. Sedangkan ada yang bermanfaat telah tersedia. Menghiraukan. Berkata mempendamkan diri. Amalan yang tidak terperi.

Sungguh. Aku telah jauh. Ujian itu menyedarkan. Kata-2 itu menghempaskan jiwa yang sedang bergelora. Bagaimana hendak diduga,jika perhiasan lebih utama. Menifistasi diri. Kerna iman yang lemah,mahkota jatuh berkecai di tanah. Tidak cukup pula,serpihan itu terus merobek luka. Berdarah.

Bawalah aku.
Tariklah aku.
Pimpinlah aku.

Disaat itu aku terlupa.
Disaat itu aku terleka.
Disaat itu aku lemah daya.

Mengingatkan sesuatu yang dicari. Sedangkan di depan mata,peluang itu dipersiakan. Cuba melangkau setiap masa yang diperlukan,cukup untuk membina kubu pertahanan. Tapi,kau musnahkan dipertengahan jalan. Kerna,nafsu terlepas dari rantaian,kerna iman terkunci di batinan.

Kau mengunci,tapi kau terlupa,mana kuncinya.

Masih disitu. Di dalam diri. Cari.

No comments:

Post a Comment