Tuesday, August 27, 2013

Sekali lagi


Kaca itu hilang sinarnya. Garis cakaran mula menimbul di permukaan sucinya. Apa ? Sesuatu yang pernah terisi di dalamnya telah hilang. Entah ke mana. Cuba merungkai disetiap celahan. Namun tiada. Perih cakaran itu melalui rusuk itu.

"Takkan kau hanya mampu melihat ?"

Terpagu.
Terdiam.
Tersentap.

Melihatkan kehancuram di depan mata. Melihatkan penghinaan manusia. Tegarnya kau wahai sang hina. Memperlakukan seperti tiada dosa untuk kau pikul. Entah. Dia hanya mampu melihat kehancuran yang dilakukan oleh segenap manusia itu. Berdiri seorang hamba di sebelahnya. Menegurnya.

"Kenapa kau berdiam ?"

Sungguh aku masih lemah. 
Sungguh aku bukanlah hebat.
Sungguh aku pendosa.

Tidak layak bagi aku untuk memperkata. Atau mungkin kerna nafsu yang menghalang atau iman didada yang lemah merantainya. Jauh. Aku turut terasa. Aku turut tersentap dengan mereka.

Itu kan masjid,kau bercinta.
Itu kan masjid,kau terbuka.
Itu kan masjid,kau menghina.

Panahan mata yang mencucuk terus ke dalam kanta diri. Memperlihatkan lemahnya kita sebagai pembawa amanah yang terjaga rapi.

"Kau Islam bukan ?"

Kenapa kau musnahkan ? Sedar akan kesilapan diri. Pujangga dan kudrah yang lemah hanya memerhati dan membenci. Cuba refleksi diri. Itulah aku. Memegang pedang yang tumpul sedangkan layak untuk berbicara. Ah kenapa aku tidak sehebat melancangkan kata-2 seruan. Tangisan hati melihatkan saudara sendiri jahil.

Tidak. Aku lah yang jahil. Tidak menyentuh bahu mereka dan melunaskan kata-2 hikmah seruan Pencipta. Meninggalkan mereka. Wajarkah. Berdiri di hadapan cermin.

Jasad putih diluaran,roh hitam di dalaman.

Tangan ini tidak mampu. Mulut ini tidak kesampaian. Lantas hati ini yang memilih. Memilih untuk membenci. Langkah terus pergimeninggalkan kesedihan hati namun ada benci. Bencikan perbuatan mereka. Malah,benci akan kelamahan diri yang hina.

Dalam serumpun kasih,sinarnya cuba menitis keembunan. Melukarkan satu kesedihan. Titisan jernih itu melambangkan kesedihan itu. Dalam kegembiraan,kesedihan datang mencari. Itulah kehidupan. Tidak boleh kita lari.

Aku tidak mampu.
Aku tidak hebat.
Aku tidak kuat.

Hanya mampu untuk berdoa kepada Pencipta. Semoga terbuka pintu hati mereka.

No comments:

Post a Comment