Wednesday, August 7, 2013

Ini yang kau mahu ?


Rutin hariannya seperti biasa. Mendengar keluhan manusia. Mendengar ketidak puasan hati manusia. Bukan seorang psikologi tapi hanya insan biasa. Dia hanya mampu mendengar dan melihat. Selain daripada berkata kata.

"Kau nak tahu,ni lah namanya fesyen."

Itu bukanlah bidangnya. Kerna itu dia terdiam. Hanya mendengar dengan setia. Menantikan kesilapan untuk diperbetulakan. Sesuatu cabang yang cukup luas. Mungkin kerna dia seorang Adam yang biasa. Hanya berpakaian selekeh tanpa menghiraukan sesiapa. Itulah dia.

Inikah fesyen,tapi menonjolkan ?
Inikah fesyen,tapi menampakkan ?
Inikah fesyen,tapi mendedahkan ?

Aurat. Tidak salah berfesyen. Tapi salahnya bila kau mendedahkan aurat. Bukankah itu suatu kewajipan. Menutupinya dan menjaganya. Tapi kenapa kau menghiraukannya. Saat itu,mukanya berkerut. Cuba untuk membetulkan tapi terkena kembali. Mungkin kerana lemahnya dalam bidang itu.

"Yang tertutup itulah adanya misteri. Misteri itulah yang manis"

Wahai Adam,aurat kamu hanya sedikit. Jangan kau endahkan. Bersyukurlah kau tidak seperti Hawa. Tapi kenapa kau masih melakukannya ? Berjalan seperti tiada rasa salah.

Wahai Hawa,aurat kamu luar biasa banyaknya. Jangan kau endahkan. Bukan untuk menyeksa,tapi untuk melindungi. Melindungi maruah yang termahkota. Kalau yang lain mampu,kenapa tidak kau ? Menampilkan tubuh buat santapan mereka.


Kalau kau rasa itu suatu kepayahan dalam diri,pernahkah kau fikirkan nikmat di syurga dan seksaan di neraka ?

Fikirkan.
Renungkan.
Bayangkan.

Jika fesyen menjadikan kau lupa,maka baikilah ia. Melabuhkan pakaian. Melabuhkan tudung. Bukankah itu yang mulia ? Itulah perintah Pencipta.

Kau berhijab,pastinya manis. 
Kau bertudung,pastinya manis. 
Kau bertutup,pastinya manis.

"Sebaik baik ciptaan adalah manusia"

Ciptaan Pencipta itu indah belaka. Tiada setandingnya. Bukan untuk Hawa,malah peringatan untuk si Adam juga. Dan untuk diri ini juga. Terkadang terlupa. Aku tidak hebat berhujah dengan kata-2 kerna itu aku membencinya.

Dalam sejambak bunga,terdapat durinya. Setiap durinya memiliki racunnya. Setiap bunga itu,dikelilingi bunga berduri yang lain. Jadilah kau bunga itu. Tidak mudah untuk didekati apatah lagi disentuh. Dalam kilauan permata,itulah sinarnya. Jangan kau jadi si kaca.

Hendak berfesyen tidak salah,tapi perbetulkanlah.

Kalau kau tak jaga,siapa pula yang menjaganya ? Tepuk dada.

No comments:

Post a Comment