Thursday, February 6, 2014

Kekurangan


Langkah yang masih mencari. Kesan jejak yang masih dituruti. Sekali lagi Dirinya hadir berdepan dengan segala rasa. Jiwa yang rakus merindukan,hati yang lara bertemankan. Bukan. Hanya untuk mencari serpihan yang hilang. Dahulu.

"Kau tahu ? Sakit ini. Kau tahu ? Tidak. Kau cuma tahu yang aku masih hidup. Cukup"

Lelah meniti.
Lemah berdiri.
Longlai sendiri.

Tatkala luka lama dirobek kembali.
Tatkala sejarah silam mengungkit memori.

"Aku seperti berjalan di dunia yang bulat. Akhirnya kembali ke takuk lama"

Tapi sampai bila ?
Minda bermain dengan kata-2. Persoalan yang macam biasa. Seperti biasa. Masih tiada yang ingin menjawabnya. Aku hanya menjadi penari dalam cerpen ini. Aku hanya sebagai pelengkap watak dalam drama ini.

Tujuan aku ?
Masih kabur samar di hadapan. Permainan yang memerangkap diri. Segala noktah yang masih belum ke penghujungnya. Menjadi penyambung sebuah cerita yang sukar diakhiri. Atau,tidak tahu kesudahannya.

Hebat,tapi lumpuh minda.
Hebat,tapi lemah wirasa.
Hebat,tapi rapuh jiwa.

Ujian ini acapkali. Kerna nikmat memenuhi ruangan hingga jatuh tewas dipersimpangan. Lupa akan langkah perjalanan. Aku. Tewas dalam perhitungan. Lemah dalam perancangan sang Pencipta. Sedangkan ujiannya sama. Seperti sebelumnya.

Kerna aku leka.
Kerna aku lupa.
Kerna aku alpa.

Nikmat itu menjadi ujian.
Nikmat itu menjadi beban.

Sudahnya,
Aku rebah dalam bayangan.
Aku lemas dalam pergolakan.
Aku terkapai dalam penceritaan.

Berdiam seketika. Meninggalkan semuanya. Merendahkan ego yang tinggi melangit. Mencari khilaf disetiap celahan ingatan. Terkejap jumpa,terkejap tiada.

"Apa yang telah kau lakukan ? Cuba ingat balik. Ya,banyak salah yang kau lakukan"

Khilaf. Sedangkan aku juga insan. Tidak terlepas dari titik perhentian. Hentian dosa. Penat. Aku masih mencari penawar yang sempurna.

Perjalanan masih diteruskan. Walau singgah di banyak perhentian. Namun,di setiap perhentian terdapat kemudahan. Semoga lancar perjalanan. Untuk masa hadapan.

Dengan izin Pencipta aku masih bernyawa. Segala puji dan ketinggian kepada DIA.

No comments:

Post a Comment